Berengariusz to żyjący w XI w. teolog i przełożony szkoły biskupiej w Tours. W 1047 r. zgłosił publicznie wątpliwości w sprawie przeistoczenia chleba i wina w Ciało i Krew Pańską. Stwierdził, że Chrystus jest obecny w znakach sakramentalnych jedynie symbolicznie, gdyż nie jest możliwe oddzielanie ich przypadłości od ich substancji; ponadto nawet w tym przypadku substancja, jego zdaniem, musi podlegać prawom przestrzeni.
Twierdzeniami Berengariusza zajęło się kilka synodów lokalnych, odbywających się w latach 1050-1079, i na wszystkich zostały one odrzucone. Na trzech odbywających się w Rzymie synodach był obecny Berengariusz, który podpisywał na nich prawowierne wyznania wiary.
Wyznanie wiary złożone w 1059 r.:
„Ja Berengariusz, […] znając prawdziwą i apostolską wiarę, potępiam każdą herezję, zwłaszcza tę, o którą zostałem oskarżony, a która usiłuje dowodzić, że chleb i wino złożone na ołtarzu są po konsekracji jedynie sakramentem, nie zaś prawdziwym Ciałem i Krwią Pana naszego Jezusa Chrystusa i nie mogą być zmysłowo – chyba że tylko i wyłącznie w sakramencie – dotykane rękami kapłanów lub łamane lub starte zębami wiernych. Zgadzam się ze Świętym Kościołem Rzymskim i Stolicą Apostolską oraz ustami i sercem wyznaję – przysięgając przez Świętą i współistotną Trójcę i przez tę przenajświętszą Ewangelię – że w odniesieniu do sakramentu Pańskiego Stołu mam tę samą wiarę, którą ma panujący i czcigodny papież Mikołaj i ten święty synod, a którą mocą ewangelicznego i apostolskiego autorytetu przekazał do zachowania, mnie zaś, bym ją potwierdził, a mianowicie, że chleb i wino, które są złożone na ołtarzu po konsekracji nie są jedynie sakramentem, lecz także prawdziwym Ciałem i Krwią Pana naszego Jezusa Chrystusa i zmysłowo – nie tylko w sakramencie – ale i w prawdzie są dotykane i łamane rękami kapłanów i zębami wiernych starte. Ogłaszam, że ci, którzy wystąpili przeciw tej wierze są godni wiecznego potępienia razem z ich naukami i stronnikami”.
Wyznanie wiary złożone w 1079 r.:
„Ja Berengariusz, sercem wierzę i ustami wyznaję, że chleb i wino, które zostają złożone na ołtarzu, przez tajemnicę świętej modlitwy i słowa naszego Odkupiciela są przemienione w prawdziwe, własne i ożywiające Ciało i Krew Jezusa Chrystusa Pana naszego i po konsekracji są prawdziwym Ciałem Chrystusa, które narodziło się z Dziewicy, które ofiarowane dla zbawienia świata wisiało na Krzyżu i które siedzi po prawicy Ojca oraz prawdziwą Krwią Chrystusa, która wypłynęła z Jego boku, nie tylko przez znak i moc sakramentu, ale we własnej naturze i prawdzie substancji. W to, co zawiera to pismo, które przeczytałem i wy rozumiecie – tak wierzę. I nie będę dłużej uczył niczego przeciwko tej wierze. Tak mi dopomóż Bóg i ta święta Boża Ewangelia”.
Wywołany przez Berengariusza spór o Eucharystię przyczynił się do wykształcenia i dopracowania doktryny transsubstancjacji. Jak zauważa kard. Gerhard Müller, miał on też i inne konsekwencje, w tym i terminologiczne:
„Do tego czasu sakramentalne Ciało Chrystusa – ponieważ jego duchowe znaczenie jest poznawalne tylko przez wiarę – było nazywane corpus Christi mysticum [mistyczne Ciało Chrystusa], Kościół natomiast jako widzialną wspólnotę, zwano corpus Christi verum [prawdziwe Ciało Chrystusa]. W polemice z Berengarem Eucharystię zaczęto teraz nazywać corpus Christi verum, a Kościół – corpus Christi mysticum”[1].
Wykorzystane grafiki:
- Hendrik Hondius I, Berengariusz z Tours, rycina z: Jacob Verheiden, Praestantium aliquot theologorum, qui Rom. antichristum praecipue oppugnarunt, effigies, quibus addita elogia librorumque catalogi, XVII w.
- Krwawiąca Hostia z Dijon, XVI w., ms. M.1144, obecnie w Pierpont Morgan Library.
Szkoła Teologii © 2015