MENU
Trynitologia 1. Starotestamentalne przygotowanie objawienia Trójcy
Trojca - Sarkofag dogmatyczny

„Trójca Święta stwarzająca Ewę”

Gdy przystępujemy do analizowania tekstów, które tradycyjnie są postrzegane jako przygotowujące pełnię objawienia Trójcy, to oczywiście patrzymy na nie z perspektywy już dokonanego objawienia w Nowym Testamencie. Wierząc w istnienie Trójcy Świętej na podstawie Nowego Testamentu, sięgamy do Starego, by w nim szukać uzasadnienia tego, co Bóg objawił o sobie w Chrystusie i Duchu Świętym.

1.1. Egzegeza symboliczna

Warto wymienić najpierw szereg tradycyjnie wskazywanych symbolicznych zapowiedzi objawienia trynitarnego w Starym Testamencie:

1.1.1. W interpretacji wielu teologów, na przykład Klemensa Aleksandryjskiego, Teofila z Antiochii, Orygenesa, Augustyna i Tomasza z Akwinu, już na samym początku Księgi Rodzaju znajduje się zapowiedź istnienia Trójcy Świętej:

Rdz 1,1-2: „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami”.

Wyrażenie „na początku” (in principio) miało się odnosić do Syna. Z kolei drugi wers interpretowano jako mówiący o Duchu Świętym („Duch Boży unosił się nad wodami”).

1.1.2. Wskazywano też na liczbę mnogą imienia Boga – Elohim. Tu sygnalizowano wszystkie miejsca, gdzie Bóg o samym sobie lub ze sobą samym mówi w liczbie mnogiej:

Rdz 1, 26: „A wreszcie rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam”.

Rdz 3,22: „Oto człowiek stał się jak My: zna dobro i zło; niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręki, aby zerwać owoc także z drzewa życia, zjeść go i żyć na wieki”.

Rdz 11,7: „Zejdźmy więc i pomieszajmy tam ich język, aby jedne nie rozumiał drugiego”.

Walter Kasper uważa, że wyjaśnienie tych fragmentów przy pomocy pluralis maiestatis (liczba mnoga w uroczysty sposób podkreślająca godność i majestat mówiącego) nie ma sensu. Chodzi raczej o pluralis deliberationis, a więc o dialog ze sobą samym. Zastosowanie liczby mnogiej miałoby więc wskazywać na to, że Bóg Izraela jest Bogiem żywym, posiadającym „życie wewnętrzne”[1].

Rawenna - Goscinnosc Abrahama detal

„Gościnność Abrahama” (detal)

1.1.3. Ojcowie Kościoła widzieli też świadectwo o Trójcy:

  • W opowieści o trzech przybyszach odwiedzających Abrahama (Rdz 18):

Rdz 18,1-3: „Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. Abraham, spojrzawszy, dostrzegł trzech ludzi naprzeciw siebie. Ujrzawszy ich, podążył oddawszy im pokłon do ziemi, rzekł: «O Panie, jeśli darzysz mnie życzliwością racz nie omijać Twego sługi!»”.

  • W potrójnym błogosławieństwie:

Lb 6,24-26: „Niech cię Pan błogosławi i strzeże. Niech Pan rozpromieni oblicze swe nad tobą, niech cię obdarzy swą łaską. Niech zwróci ku tobie oblicze swoje i niech cię obdarzy pokojem”.

  • W potrójnym wymienieniu Boga przy równoczesnej deklaracji Jego jedności:

Pwt 6,4: „Słuchaj Izraelu, Pan jest naszym Bogiem, Panem jedynym”.

  • W potrójnym wołaniu „Święty” z wizji Izajasza:

Iz 6,3: „I wołał jeden do drugiego: «Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały»”.

Chociaż o wymienionych tekstach i innych do nich podobnych wspomina się do dziś, to jednak z racji, że egzegeza jest dziś mniej symboliczna, bardziej poddana metodzie historyczno-krytycznej, akcent w ukazywaniu starotestamentalnych „zwiastunów” objawienia Trójcy pada na tematy: Boga Ojca, Słowa, Mądrości, Ducha i anioła Pańskiego. Zajmiemy się nimi teraz po kolei.

Michał Paluch OP

[1] Por. W. Kasper, Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996, s. 300-301.

Wykorzystane grafiki:

BACK TO TOP