Pod pojęciem „świadków/pomników Tradycji” rozumiemy wszystkie te dzieła, w których wyraziła się Tradycja i w których została jakby uwieczniona. Wśród nich szczególnie warto wymienić: Ojców Kościoła, sobory powszechne i wyznania wiary (Symbole wiary).
11.4.1. Ojcowie Kościoła.
Trudno dokładnie sprecyzować pojęcie „Ojców Kościoła”. Generalnie uważa się, że by zostać nazwanym tym mianem trzeba spełniać trzy warunki:
- Żyć w starożytności[1].
- Charakteryzować się świętością życia.
- Być prawowiernym i przeżyć życie w niezachwianej łączności z Kościołem.
Przez wieki studiowanie Ojców Kościoła było uznawane za warunek konieczny do bycia teologiem. Niesłychany wysiłek w zrozumieniu Ojców podejmowano w średniowieczu, starając się pozostawać nie tylko w kręgu oddziaływania św. Augustyna, ale także troszcząc się o tłumaczenia Ojców Greckich. Przykładem może być św. Tomasz z Akwinu, który stworzył dzieło nazwane Catena Aurea (Złoty łańcuch), czyli bardzo przemyślnie skonstruowany komentarz do każdego fragmentu czterech Ewangelii, składający się całkowicie z tekstów Ojców Kościoła. Wystarczy zbadać pochodzące z XVI w. wypowiedzi, jakie padały na Soborze Trydenckim, by przekonać się jak wielka była miłość do Ojców Kościoła w tamtym czasie. W XIX w. zwłaszcza J. H. Newman włożył ogromną energię w odnowę studiów patrystycznych. Od początku XX w. trwa w Kościele „powrót do źródeł”, który przyniósł setki nowych wydań dzieł Ojców i pogłębionych studiów na temat ich myśli.
Dlaczego jednak Ojcowie są tak istotni dla teologii?
-
Ich działalność przypada na czasy fundamentalnego kształtowania się doktryny chrześcijańskiej. Miało wtedy miejsce siedem pierwszych soborów powszechnych, które określiły najważniejsze elementy chrześcijańskiej ortodoksji. Ta epoka miała więc kolosalne osiągnięcia teologiczne.
- Wyróżniający jest charakter ich pracy teologicznej. Trudno nie dostrzec, że towarzyszy jej szczególny etos. Pomimo niesłychanych różnic kulturowych, które dzieliły na przykład św. Augustyna, św. Grzegorza z Nazjanzu, czy piszącego po syryjsku św. Efrema, istnieje pewna wspólnota ducha pomiędzy teologami tej ery. Co ich łączy? Z pewnością zajmowanie się sprawami kluczowymi dla wiary. Ojcowie byli znakomici w rozpoznawaniu czegoś, co nazywamy analogią wiary (por. 10.4.2). Potrafili powiązać ze sobą tajemnice wiary w taki sposób, by tworzyły spójny i karmiący ducha obraz. Poza tym powiązaniem misteriów wiary, jest u Ojców jeszcze dążność do wyrażania teologii w liturgii.
- Teologia Ojców była z gruntu duszpasterska. Ojcowie Kościoła z reguły byli biskupami, dlatego ich teologia odpowiadała na konkretne problemy Kościoła.
- Teologia Ojców jest ściśle powiązana z duchowością.
Znaczenie Ojców było i jest tak wielkie, że Sobór Trydencki stwierdził:
„Niech nikt […] nie komentuje Pisma Świętego wbrew powszechnej zgodzie Ojców (consesnus Patrum)”[2].
A zatem, jeśli Ojcowie posiadali wspólne i zgodnie wyrobione zdanie na temat interpretacji jakiegoś fragmentu Pisma Świętego, to nie powinno się interpretować go inaczej.
Mateusz Przanowski OP
[1] Wyróżniamy trzy epoki patrystyki: 1. Lata 90/100-325: patrystyka przednicejska; 2. Lata 325-451: złoty wiek patrystyki; 3. Lata 451- ok. 750: późna patrystyka.
[2] Breviarium Fidei, nr 14.